Vijf manieren om klanten te vinden
Toen ik mijn bedrijf begon en mijn website live was, dacht ik dat de klanten vanzelf zouden binnenstromen.
Het zag er toch allemaal gelikt uit? Dat moest toch voldoende zijn om klanten aan te trekken?
Niets bleek minder waar! Geen reactie, nada, niks, niemendal!
Het vinden van klanten is voor velen lastig.
Waar zijn ze?
Hoe vind je ze?
Waar ga je zoeken?
In dit artikel geef ik je vijf manieren om klanten te vinden en hoe je moet zoeken. Ook hoe jij meer aandacht trekt voor je producten of diensten.
Kansen zien
Ten eerste is het belangrijk dat je kansen creëert, waarmee je interesse kunt wekken.
Klanten vinden en zoeken betekent dat je voorbereid moet zijn op het voeren van gesprekken en geven van informatie.
Bedenk waar je goed en uniek in bent.
Waarom zouden mensen jou moeten hebben voor een bepaalde dienst?
Wat maakt dat jij het beter doet dan andere ondernemers?
Wat maakt jou uniek?
Als je dat kort en goed kunt overbrengen in een gesprek of bijvoorbeeld op je website (op de over mij pagina) of op sociale media, dan raken mensen bekend met jou en met je product.
Dat betekent dus dat je zichtbaar moet zijn.
Verkoop je een graag gewild artikel?
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een product verkoopt dat graag gewild is.
Iets wat mensen kost wat kost willen hebben. Denk als voorbeeld aan de nieuwste smartphone, of de speciale eenmalige uitgave van een boek. Maar misschien verkoop jij wel iets anders waarvan je weet dat het graag gewild is.
Vaak is het dan voldoende om die aankondiging groot en breed te doen. Vooral jouw eerdere klanten zullen dan interesse tonen.
Ze weten wie je bent en hebben eerder een aankoop gedaan.
Oplossing voor hun probleem?
Ook zijn er potentiële klanten die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.
Ze willen een vervolgstap maken, maar lopen hopeloos vast in de details.
Ze willen nu eindelijk hun PC opschonen, maar durven het niet aan.
Bang dat ze iets verkeerd doen en hun gegevens kwijtraken.
Of willen eindelijk hun website aanpakken, maar het ontbreekt aan tijd.
Bedenk dus mogelijke oplossingen voor de problemen die zij hebben.
Inspelen op kansen
Hoe kun jij inspelen op die kansen en zie je mogelijkheden om onder de aandacht te komen?
Je wilt immers klanten vinden.
Je producten moeten natuurlijk goed zijn.
Waarbij het belangrijk is dat je méér levert dan wat de klant verwacht.
Daarmee verras je hen, waardoor de klant meer dan tevreden is.
Als je de kansen leert herkennen, ga je als vanzelf jouw oplossingen aandragen in je contact met potentiële klanten.
Dat je dan een gesprekstechniek moet gebruiken is duidelijk,want de bekende ‘aan de deur’- verkoper wil jij niet zijn.
Verkopen kun je leren. Bijvoorbeeld op de Zakelijk Succes Academie.
Bezoeken van netwerkbijeenkomsten raad ik niet aan.
Een methode die ik niet zal aanraden om meer klanten te krijgen, is het bezoeken van netwerkbijeenkomsten.
Ik heb dat vroeger wel gedaan, maar het beviel me niet.
Ten eerste duurt het lang vóór je daarmee bekendheid krijgt.
En ten tweede kun je in de tijd die je er mee kwijt bent beter andere dingen doen, die meer opleveren.
Hieronder geef ik je vijf manieren die je zou kunnen uitvoeren om (meer) klanten te vinden en te zoeken.
Vijf manieren om klanten te vinden
1. Raadpleeg je bestaande netwerk
Kijk eens in je bestaande netwerk wie geïnteresseerd zou kunnen zijn in jouw dienst/product.
Probeer voor jezelf te achterhalen waarom ze geïnteresseerd zijn.
Noteer dat als ‘haakje’.
Bel die personen op en vraag hoe het met ze gaat en met hun bedrijf.
Dat geeft al snel een ingang (haakje) waarmee je de vervolgvraag kan stellen:
Wat is op dit moment je grootste uitdaging?
Welke problemen kun je niet oplossen?
Dat geeft je de mogelijkheid om een afspraak te maken en daar verder over te praten.
2. Doe een marktonderzoek
Je zult misschien denken: ‘Dat doe je toch vóór je een bepaald product of dienst gaat aanbieden?’
Ja dat is waar, maar toch zou je in dit (telefonisch) marktonderzoek bijvoorbeeld de volgende vragen kunnen stellen:
* Wat is op dit moment je grootste uitdaging in je bedrijf/werk/ etc.
** Heb je er wel eens aan gedacht om bij het oplossen iemand in te huren?
*** Welke eisen stel jij aan degene die je inhuurt?
De antwoorden op die vragen geven jou mogelijkheden om jouw product/dienst beter onder de aandacht te brengen.
Nu al meer weten? Neem contact op!
3. Samenwerkingspartner zoeken
Stel dat je een sportschool wilt beginnen, maar je hebt geen idee hoe je aan je klanten moet komen.
Natuurlijk, na de feestdagen willen veel mensen afvallen, en daar wil jij ze wel bij helpen.
Jij weet immers dat veel mensen gestimuleerd moeten worden om een afvalprogramma vol te houden.
Je zou dan kunnen proberen om een lokale restauranthouder te overtuigen dat zijn kerstdiners beter gaan verkopen, als de kopers na de feestdagen een aantal proeflessen krijgen op jouw sportschool.
Tegen gereduceerd tarief.
Je kunt ook denken aan een zorginstelling, die een programma voor ouderen wil ontwikkelen waarmee ze fitter worden.
Ook daar kun jij met jouw expertise aanvullend een dienst aanbieden.
4. Een presentatie geven voor een vereniging
Als je goed bent in je vak dan kun je daarover vast boeiend vertellen.
En ik denk dat je dat ook graag doet.
Er zijn allerlei verenigingen of clubjes die graag sprekers uitnodigen om hun leden iets bij te brengen over bepaalde onderwerpen.
Stel je bent fysiotherapeut en expert in ‘goed leren zitten, zonder rugpijn’.
De plaatselijke gemeente heeft veel ambtenaren in dienst en velen daarvan hebben een zittend beroep.
Aan de personeelsvereniging van de gemeente zou je dus kunnen aanbieden om een presentatie te geven hoe ambtenaren beter moeten leren zitten.
In die presentatie, die je (bijna) voor niets geeft, wil je wel de mogelijkheid hebben om jouw aanbieding te presenteren.
Daarmee zou je nieuwe klanten kunnen aantrekken.
5. Een gratis actie starten samen met andere ondernemers
Toen mijn bedrijf net bestond kreeg ik het aanbod om mee te doen aan een gezamenlijke actie met 6 andere ondernemers.
Het was rond de feestdagen, dus een ideaal moment.
We noemden het ‘Actie Borrelnootje’.
De ondernemers boden diverse diensten aan.
Zo was er een Website bouwer,
een tekstschrijver,
een marketing deskundige,
een fotograaf,
een app ontwerpster
en ik was de businesscoach.
Het plan was om gezamenlijk op 1 landingspagina te verschijnen, waarbij ieder van ons een gratis weggever aanbood.
De websitebouwer zorgde dat die landingspagina werd gemaakt en wij moesten zorgen dat we ons eigen beeldmerk of foto daarop presenteerden.
En dat we een gratis weggever hadden.
Achter elk cadeautje zat een link naar onze eigen landingspagina, waarop de gratis weggever werd aangeboden.
Doordat ieder van ons deze actie bekend maakte in zijn eigen netwerk en op sociale media, werd voor elk van ons de zichtbaarheid enorm vergroot.
We liftten immers mee op elk netwerk van de ander.
Het leidde ertoe dat ieder van ons meer klanten kreeg (en ik mijn eerste klant).
Conclusie
Als je meer klanten wilt, zal je allereerst de kansen moeten zien en leren herkennen. En dus waarmee je onder de aandacht komt van potentiële klanten.
Vervolgens kun je de vijf manieren gebruiken waarmee je gegarandeerd meer klanten krijgt.
Wil je met me sparren over jouw mogelijkheden?
Stuur me een e-mail of bel me en dan praten we er over!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!