Hoe maak je een SWOT analyse?
Een belangrijk element bij het bepalen van je bedrijfsstrategie is de zogenaamde SWOT analyse.
Wat zijn je 5 sterkste kanten (Strengths) en wat je 5 zwakste (Weaknesses) ?
Wat zijn je 5 grootste kansen (Opportunities) en wat zijn de 5 grootste bedreigingen (Threats)?)
Daarbij beoordeel je de sterkten en zwaktes binnen je eigen organisatie (dus naar binnen gekeerd) en de kansen en bedreigingen buiten je bedrijf (dus gericht op de omgeving).
Aangezien je zelf iets kunt doen aan de interne zwakten van je bedrijf en kunt profiteren van je sterke kanten, zal het je duidelijk zijn dat ze in de strategie en in het bedrijfsplan zullen terugkeren. Dat geldt ook voor kansen en bedreigingen.
De mindmap hieronder laat dit verkort zien.
Een voorbeeld kun je hier zien.
SWOT analyse. Interne sterkten en zwaktes, externe kansen en bedreigingen
Op de externe elementen heb je minder invloed, maar je kunt je sterke kanten wel benutten om de bedreigingen het hoofd te bieden of kansen beter te benutten. Evenzo kun je je zwakke kanten verbeteren, waardoor bedreigingen kunnen worden afgezwakt. Dus ook die elementen komen terug in je strategie en plannen.
Je legt die elementen ten opzichte van elkaar vast in een confrontatiematrix (dat is een matrix waarin de Sterke en Zwakke kanten worden uitgezet tegen de Kansen en Bedreigingen). Je beantwoordt daarmee de volgende vragen:
- Welke sterktes van je bedrijf en kansen in de markt geven je het grootste voordeel?
- Welke interne zwaktes moet ik elimineren om ervoor te zorgen dat ik geen belangrijke externe kansen laat schieten?
- Wat is je belangrijkste externe bedreiging en kan je je interne sterkten gebruiken om deze bedreiging het hoofd te bieden?
- Kan je je zwaktes elimineren om te voorkomen dat externe bedreigingen werkelijkheid worden?
SWOT analyse. Een voorbeeld
Andrea is coach en helpt werkzoekende 50 plussers om werk te vinden. Haar bedrijf bestaat al 3 jaar en ze heeft geregeld klanten, maar het zou beter kunnen. Ze werkt alleen en in de regio Noord-Holland. Ze laat zich snel verleiden om mensen te helpen, ook als die het niet kunnen betalen. Ze is niet goed in het verkopen van haar trainingen, maar schrijft wel gemakkelijk teksten. Ze kan erg goed motiveren, ook al omdat ze zelf uit een werkloze 50 plus situatie komt. Recent heeft ze op een netwerk bijeenkomst een pitch gehouden die goed is ontvangen. Daar hoorde ze dat het UWV van plan is een evenement te organiseren om mensen te ondersteunen bij het zoeken naar werk.
De SWOT van Andrea zie je in de mindmap:
De Confrontatiematrix van Andrea:
De goudkleurige elementen komen terug in de bedrijfsstrategie en ook in het plan voor het komende jaar.
Vind je het lastig om deze analyse zelf te doen en heb je hulp nodig?
Goed werk. Dankjewel