Ben ik jouw persona?

Persona non grata ?

In de diplomatieke wereld is dat een ongewenst persoon. Ofwel iemand die het land wordt uitgewezen.

Maar dat is niet waar dit Blog over gaat.

Dit gaat over het beschrijven van je ideale klant (Je A-klant) en hoe je zo’n klantprofiel maakt.

Eerder schreef ik een Blog over het vinden van je klanten.
Maar dat ging er wel van uit dat je wist hoe die klant er uitzag.

Ken jij je ideale klant?

Weet je wat hij leest?

In wat voor auto hij rijdt?

Welke bladen/krant hij leest?

Op welke sociale media hij zit?

Is hij getrouwd en heeft hij kinderen?

Dat zijn zo maar een paar vragen die belangrijk zijn voor je marketing.

En het beschrijven van de details is nodig.

Ben ik jouw persona?

Waarom maak je een klantprofiel?

Je beschrijft een klantprofiel om vast te leggen hoe jouw ideale klant er uitziet. Misschien zelfs wat zijn naam is.

Neem bijvoorbeeld de naam van iemand die het meest voldoet aan jouw beschrijving. Iemand die je kent dus.

Dat zorgt er voor dat bij het noemen van die naam, je meteen die klant voor je ziet.

Wat leg je vast in de persona?

De volgende vragen zou je moeten beantwoorden. (hij = m/v)

  1. Waar woont hij? – regio, stad, provincie
  2. Hoe oud is hij?  20-30, 30-40, 40-50, >50 ?
  3. Welk opleidingsniveau heeft hij? MBO, HBO, Universiteit?
  4. Welke sport doet hij?
  5. Is hij getrouwd?
  6. Welke branche is hij werkzaam?
  7. Wat is zijn functie?
  8. Welke auto rijdt hij?
  9. Of gaat hij met Openbaar Vervoer?
  10. Heeft hij kinderen? Hoe oud zijn die?
  11. Wat is zijn inkomensgroep in zijn gezin? Modaal, 2x modaal, Hoger
  12. Gaat hij op vakantie en waar naar toe? Europa, Verweg? Kamperen of vliegen?
  13. Welke social media kanalen bekijkt hij?
  14. Welke media volgt hij? TV, Krant, Tijdschrift, Nieuwsfeeds?
  15. Welke uitdagingen heeft hij in zijn werk? Probeer dat zo uitgebreid mogelijk te bedenken.
  16. Welke oplossingen voor zijn problemen heeft hij al onderzocht?
  17. Door wie wordt hij beïnvloed? Collega’s, partner, Vrienden?
  18. Welke karaktereigenschappen heeft hij die je prettig vindt?
    1. Denker?
    2. Doener?
    3. Mensen mens?

 

Een voorbeeld van een persona zie je hierna

 

Persona voorbeeld

Klik op het plaatje voor een vergroting

 

En voor de duidelijkheid: Je kunt meerdere klantprofielen hebben.

Bijvoorbeeld als je zaken doet met een bedrijf.
Dan wil je het profiel vastleggen van je contactpersoon.

Dat profiel is anders als dat je zaken doet met consumenten.

Ook kan het zijn dat klanten zowel mannen als vrouwen zijn.
Dan leg je voor beide een profiel vast, tenzij dat profiel bijna gelijk is.

Je zou zelfs een persona kunnen maken van je meest slechte klant.
Dus je C-klant, die je eigenlijk niet wilt.

Dat profiel maak je dan om je te waarschuwen dat deze klant niet ideaal is en je daarmee dus beter geen zaken doet.

Tot slot vier tips

Ik raad je aan om van elke klant die je hebt gehad 4 dingen op te schrijven.

  1. Welke problemen benoemen je klanten?
  2. In welke situatie zitten ze? (Team, eigenaar, communicatie)
  3. Waar zoeken ze naar als oplossing? (gebruik Google om te zien waar ze dan terecht komen)
  4. Welke wensen willen ze realiseren?

Je hebt met de uitleg en de tips hierboven een goede start om je marketing in te richten en je ideale klant te vinden.

Mocht je meer hulp willen of wil je met me sparren?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.